vry13eg1iiejumnzmup2t8zs0rph6z

Czy wiesz, że masz w sobie urok osobisty?

Jeżeli pracujesz w sprzedaży, lub prowadzisz swój biznes, to często masz spotkania z klientami. Niezależnie od Twojego doświadczenia, jedne są udane a inne nie. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak się dzieje i co na to wpływa? Raz idziesz na spotkanie pewny siebie, szczęśliwy i tryskasz energią zarażając klienta, innym razem najchętniej byś zamknął się w biurze i z niego nie wychodził. Czemu z jednymi rozmawiamy, tak jakbyśmy się znali całe życie a z innymi nie? Czasem Twój klient może być świadomy swojego uroku osobistego i on już umie budować relacje, Ty jeszcze potrzebujesz nad tym popracować, żeby sprzedawać więcej, by Twoja rozmowa sprzedażowa była skuteczna.

Jak powinna wyglądać skuteczna rozmowa sprzedażowa? Poniżej znajdziesz aż 17 wskazówek.

Sprawdź firmę w Internecie

W związku z tym, że lubimy słuchać o nas samych (łechta to nasze ego), warto żebyś dowiedział się zatem, jak najwięcej o swoim kliencie przed rozmową sprzedażową.

Sprawdź nie tylko firmę, ale również w przeglądarce Google zobacz, czy nie jest on członkiem stowarzyszeń, nie uprawia sportu a może pisze artykuły do gazet. Będziesz miał o czym rozmawiać i łatwiej będzie Ci budować relacje.

Zadbaj o dobry humor

Twój nastrój łatwo da się wyczuć od pierwszych sekund rozmowy.

Jeżeli będziesz wewnętrznie zirytowany, to nawet jak się uśmiechniesz wypadnie on sztucznie.

A tu na poprawę humoru jeden z moich pierwszych wpisów na blogu

Super CRM firmy NajIT

Dlatego koniecznie zostaw swoje problemy za sobą, a u klienta bądź zrelaksowany i zadowolony, że znalazł on dla Ciebie czas. Takie działanie wyzwoli Twój naturalny urok osobisty, a jak się szczerze uśmiechniesz, to wywołasz uśmiech na twarzy klienta, więc nawet gdy miał zły dzień przed Twoim przyjściem, to wasza rozmowa sprzedażowa poprawi jego humor.

Polecam mój artykuł z archiwum gazety As Sprzedaży:

https://www.as-sprzedazy.pl/asy-sprzedazy/jak-pogrzebac-sprzedaz

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

Znasz to uczucie jak szykujesz się na pierwszą randkę i chcesz wyglądać jak najlepiej?

Potraktuj rozmowę sprzedażową z klientem tak samo. Im lepiej się będziesz czuł sam ze sobą, tym lepiej wypadniesz, bo znów wyzwolisz swój urok osobisty. Moim zdaniem nie ma brzydkich osób, są tylko mniej lub bardziej zadbane, co wpływa na ich samoocenę. A jeżeli Ty sam ze sobą będziesz czuł się dobrze, to klient w Twoim towarzystwie też się poczuje dobrze. Wiem co mówię, kiedyś też miałam ten problem.

A jak mnie wspominają klienci?

Marta Olesiak opinie klientów

Interesuj się tym, czym interesuje się klient

Warto byś miał pasje o których umiesz opowiadać godzinami, a jak jeszcze się okaże, że klient ma te same, to wspólny język pomoże Ci w sprzedaży. Tylko wpierw zbadaj teren np. prześwietlając klienta w social mediach i Google.

Jeżeli nie udało Ci się dowiedzieć zbyt wiele o kliencie, rozejrzyj się po jego gabinecie a także po nim samym, bo możesz dostrzec, że np. lubi gadżety, pasjonuje się wędkarstwem, czy fotografią. Gdy to nie pomoże, zadaj właściwe pytania otwarte, lub sam się otwórz uchylając rąbka tajemnicy o swoich zainteresowaniach.

Dobrze przeprowadzona rozmowa sprzedażowa, to ta z której wychodząc masz wrażenie, że o kliencie wiesz o wiele więcej, niż potrzebujesz. On też jest człowiekiem i może zdarzyć się tak, iż relacje zbudujecie od razu, przez co klient opowie Ci nawet o swoich problemach osobistych, czy z pracownikami.

Słuchaj klienta

Ja wiem, że w stresie dużo się mówi, ale warto byś więcej milczał. Pytaj, dopytuj i nie uciekaj myślami do bujania w obłokach, bo to widać, kiedy jesteś tu i teraz, a kiedy Cię nie ma.

Podczas rozmowy sprzedażowej jednym z elementów uroku osobistego jest właśnie aktywne słuchanie. Jeżeli do tego lekko przechylisz głowę w prawo i będziesz patrzył raz w prawe a raz w lewe oko, to jeszcze lepiej wypadniesz (tylko pamiętaj, by nie patrzeć na usta, bo będziesz dawał sygnały gotowości do pocałunku).

Doceń klienta

Co to jest docenienie? To przyznanie klientowi wartości i znaczenia, z jednoczesnym poczuciem emocjonalnego powiązania.

Zacznij od podziękowania za spotkanie a potem warto byś docenił jego osiągnięcia np. w postaci nagród jakie zdobył, czy firmy którą udało mu się rozwinąć. Często zauważam, że nie tylko klienci lubią być doceniani, ale też nasi znajomi, partnerzy, dzieci. To jest bardzo ważne nie tylko w życiu zawodowym, ale też codziennym. Oczywiście to docenianie powinno być naturalne a nie wymuszone i sztuczne. Jeżeli masz problem z komplementowaniem innym osobom, warto nad tym popracować.

Nie ciśnij klienta, daj przestrzeń

Kolejnym zjawiskiem podczas rozmów sprzedażowych jest usilne dążenie do zamknięcia sprzedaży tu i teraz.

Taki handlowiec nie buduje relacji a wręcz sprawia, że klienci przed nim uciekają. Czasem może się udać zamknąć sprzedaż na pierwszym spotkaniu, jednak jest to bardzo rzadko lub wtedy, kiedy klient miał możliwość zapoznania się z naszą ofertą przed spotkaniem.

Znajdziesz więcej w „Jak sprzedawać”, do kupienia tutaj:

Wyróżnij się na tle konkurencji

Pamiętaj, że taki jaki jesteś, już jesteś wyjątkowy, ale żebyś był zapamiętany, musisz szczęściu dopomóc.

Chcąc być zapamiętanym podczas rozmowy sprzedażowej zadbaj o jakiś swój charakterystyczny tekst, element ubioru lub sytuację. Znam handlowców co się potykali specjalnie, kiedy wchodzili na spotkanie. Ja zazwyczaj byłam zapamiętywana przez otwartość i bezpośredniość.

Miej notatnik na spotkaniu

Jeżeli nie masz pamięci słoniowej, warto byś ze sobą podczas rozmowy sprzedażowej z klientem miał notatnik.

Pozwoli Ci on nie tylko na zanotowanie niezbędnych ustaleń, ale również wypadniesz na osobę, której zależy na tym, co mówi klient. No chyba, że masz tak dobrą pamięć jak ja i jesteś w stanie na koniec spotkania podsumować wszystkie ustalenia ze szczegółami i jeszcze się w nich odnieść w mailu.

Nie bój się nie wiedzieć

Lepiej czegoś nie wiedzieć podczas rozmowy sprzedażowej, niż udawać wszechwidzącego i klienta wprowadzić w błąd.

Pewność siebie i urok osobisty, to umiejętność przyznania się do błędu, czy niewiedzy. Dlatego miej odwagę i powiedz wprost, że jak tylko się dowiesz, to wrócisz z informacją.

Dostosuj swoją osobowość do osobowości klienta

Twoja indywidualna osobowość, sposób bycia, wysławiania się, feromony, wpływają na to, czy ktoś będzie Ci przychylny, czy będzie przed Tobą uciekał. Jeśli uważasz, że nie da się tego podrasować, to się mylisz. Więcej wiary w siebie.

Dostrajanie się do rozmówcy wymaga skupienia i samoświadomości. Wyobraź sobie, że podoba Ci się osoba i chcesz ją oczarować. Żeby to osiągnąć automatycznie się do niej dostrajasz. Zniżasz głos, spowalniasz wypowiadane słowa. Wydajesz się bardziej zmysłowy.

Tak samo jest z rozmową z klientem. Kiedy klient jest energiczny, ty też taki bądź. Natomiast jak trafisz na osobę spokojną, wycisz się, bo nadmiar słów i głośność Twojej wypowiedzi spowodują, że zamknie się w sobie i będzie czekać na koniec spotkania.

Zachowaj odpowiedni kontakt wzrokowy

Oczy są zwierciadłem duszy i powiedzą Ci więcej o kliencie i jego zainteresowaniu tematem, niż Ci się wydaje. Uwaga! Klientowi o Tobie też.

Wspomniałam już o nim wcześniej a tu tylko dodam, że rozglądanie się po pomieszczeniu utwierdzi Twojego klienta, iż on Ciebie nie interesuje. Dla odmiany gapiąc się nieustannie w jego oczy wypadniesz jak kłamca i manipulator. Zatem jak to robić prawidłowo? Spoglądaj kiedy mówisz o czymś ważnym i kiedy słuchasz klienta, jednak spójrz czasem w inny punkt, mrugnij naturalnie rzęsami. To ma być naturalne. Jeżeli pod wpływem stresu usilnie się gapisz, poćwicz z przechodniami na ulicy pytając ich o drogę, czy godzinę, bo może to wynikać z Twojego wewnętrznego braku pewności siebie.

Zwracaj uwagę na mowę ciała klienta

Sprzedaż to nie tylko znajomość oferty, ale również umiejętność dostrzegania języka ciała.

Kiedy osoba się do Ciebie przybliża, to jest Ci przychylna i interesuje ją to, co do niej mówisz. Kiedy odchyla, to znaczy, że się dystansuje. Zakładanie nogi na nogę, czy krzyżowanie rąk, to postawy osób, które coś ukrywają. Jeżeli kobieta zakłada nogę na nogę przed mężczyzną, to znak, że on jej się podoba.

Ważne jest nastawienie do klienta

Na rozmowę sprzedażową czasem idziesz z nożem na gardle, bo goni Cię koniec miesiąca, realizujesz plan naprawczy i usilnie chcesz sprzedać.

Bywa też tek, że trafisz na kogoś z większym doświadczeniem, niż Ty sam i zaczyna Cię sprawdzać. Niezależnie od sytuacji nastaw się pozytywnie na tą drugą osobę, bo będzie Ci łatwiej wyjść obronną ręką podczas niewygodnego pytania.

Nie uwieszaj się jednego klienta

Jeżeli masz wiele opcji to przychodzisz wyluzowany do klienta i sprawiasz, że on chce kupić od Ciebie. Dlaczego tak się dzieje?

Wyobraź sobie wielbicielkę lub wielbiciela, co stale wydzwania, stale chce mieć z Tobą kontakt, osacza Cię. Im jest go więcej w Twojej przestrzeni, tym bardziej on traci na atrakcyjności. Tak samo jest z Tobą, kiedy uwiesisz się jednego klienta, to tracisz na atrakcyjności.

Miej wewnętrzną motywację

Jeżeli Tobie się nic nie chce, to Twoje podejście sprawi, że klientowi też nie będzie się chciało od Ciebie kupić.

Zapewne znasz te sytuacje, kiedy pojawiasz się w pracy w dobrym humorze i ktoś przyszedł do niej jęczący. Od razu zaczyna Ci się udzielać. Tak samo będzie z Twoim klientem. Zatem jeżeli masz zły nastrój, to spróbuj przed spotkaniem go poprawić robiąc coś co lubisz. Ja kocham prowadzić samochód, więc zawsze jechałam okrężna drogą z dobrą muzyką w tle, żeby na spotkaniu być bardziej zrelaksowana i na tak.

Oczywiście masz prawo mieć gorszy dzień, ale polecam Ci podchodzić do życia, że nie masz gorszych dni a jedynie gorsze chwile, to wiele ułatwia.

Obejrzyj mój materiał https://www.youtube.com/watch?v=iKgXGGkLHEQ&t=1s

O motywacji przeczytasz więcej tutaj:

motywacja do działania

Ty też jesteś ważny

Pamiętaj, by zawsze być dla siebie najważniejszym. Doceniaj to co robisz, a porażki traktuj jako lekcje dzięki którym będziesz jeszcze mądrzejszy. Kochaj siebie takim jakim jesteś, a sprawisz, że inni będą za Tobą podążać. Dlaczego o tym piszę akurat w temacie rozmowy sprzedażowej z klientem? Jeżeli kochasz siebie i siebie doceniasz, widzą to inni w tym także potencjalni klienci. To sprawia, że oni się czują przy Tobie komfortowo. Wzbudzasz ich sympatię i przede wszystkim zaufanie, które w biznesie jest bardzo cenne.

Zapraszam Cię na warsztaty. Umów się jeszcze dziś.

Więcej na www.mocompany.pl A teraz koniecznie obejrzyj:

https://youtu.be/B2puYi4uOpo

Skontaktuj się:

tel: 535 506 508

lub

marta.olesiak@mocompany.pl

#rozmowasprzedazowa #rozmowasprzedazowazklientem #sprzedaz #relacje #urokosobisty #biznes #motywacja #potegaurokuosobistego