Zacznę od tego, po co powinieneś budować wizerunek w Internecie. Niezależnie, czy jesteś przedsiębiorcą, czy pracujesz na etacie, dziś o wiele łatwiej możesz zaistnieć na rynku jako ekspert w swojej branży i dzięki temu zwiększyć wartość na rynku. Najważniejsze to umieć skutecznie zbudować spójny przekaz marketingowy. A jak to zrobić dowiesz się z tego artykułu.
Czym jest marka?
Z definicji jaką znajdziesz w sieci to wykreowany przez daną osobę spójny wizerunek, przez którego pryzmat postrzegają ją kontrahenci, pracodawcy. współpracownicy itp. Pozwala on się wyróżnić na rynku. Personal branding w biznesie to profesjonalny wizerunek branżowy. Odbiorca ma wiedzieć w jakim temacie uzyska od Ciebie pomoc, dzięki czemu szybciej zdecyduje się na kontakt z Twoją silną marką.
Od czego zacząć personal branding?
Najważniejsze to zabić wewnętrzne demony, które sabotują wszystkie działania wizualizując takie myśli, jak:
- będą się ze mnie śmiać, bo mam za małą wiedzę,
- a jak ktoś podważy moje kompetencje publicznie to się ośmieszę,
- nie mam urody modela/modelki, żeby się tak afiszować w Internecie.
- nie mam znajomości, więc i tak się nie przebije.
A teraz skończ z tym raz na zawsze i spójrz na mnie. Jestem osobą, która zaczynała na kasie w znanym markecie, żeby móc studiować zaocznie. Potem rekruterzy mówili, że jestem skoczkiem, bo prawie co roku zmieniałam pracodawcę, aż odważyłam się otworzyć swoją firmę i zacząć budować silną markę. Po drodze oczywiście przeczytałam m.in. wiele książek w tym temacie np. Mateusza Grzesiaka dotyczących marketingu i psychologii. Wtedy mi się wydawało nierealne promować się tak w social mediach. Dziś to jest moja codzienna praca. Zarabiam również na tym, że rozwijam personal brand moich klientów, takich jak Ty. To właśnie nad ich obiekcjami pracuję najwięcej, moje zostały zabite ciszą po rekrutacjach, która skutecznie zmobilizowała mnie do zakasania rękawów i pracy na swój rachunek.
Jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą?
Niezależnie od tego, czy jesteś doktorem nauk ekonomicznych w dyscyplinie, czy skończyłeś studia magisterskie z prawa a może masz inne wykształcenie, to powinieneś zbudować adekwatny personal brand. Startując polecam wykorzystać Ci biznesowy LinkedIn i na nim otwierać kolejne możliwości, takie jak pisanie artykułów, które skopiujesz potem na blog. Twoja www to Twój kawałek podłogi, więc docelowo jest on nieunikniony i warto byś już dziś zaczął odkładać na tą inwestycję. Kiedy rozwiniesz umiejętności pisania tworząc profesjonalny swój wizerunek w jednym medium społecznościowym, koniecznie działaj dalej w następnych takich, jak Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, YouTube. Im więcej będziesz widoczny, tym bardziej Twoja marka będzie silna.
Działania swobodne i autentyczne a personal branding.
To, że obawiasz się o odbiór Twoich działań jest zupełnie normalne. Pamiętaj proszę, że nie jesteś zupą pomidorową, żeby Ciebie wszyscy lubili. Kiedy jednym będą się wpisy podobać, to inni będą je krytykować. Sama tak mam, bo jestem dość wyrazista będąc szczera i bezpośrednia w swoich treściach. Mam też ciągłą burzę myśli, która pozwala mi na nieszablonowe pomysły i analogie. Wśród moich publikacji znajdziesz zdjęcia z traktorem, jak leżę na torach na Półwyspie Helskim, czy o ściąganiu gaci w sprzedaży przez handlowców. Tak, lubię szokować i dzięki temu siedzę w głowach tysięcy osób.
Warto też byś wiedział, że każdy kanał dotarcia do widzów rządzi się swoimi prawami. LinkedIn oczekuje od Ciebie wiedzy eksperckiej. Tik Tok jest typowo rozrywkowy. Wygrywają w nim zadziwiające śmieszne filmiki obecnie trwające nie więcej, jak pięć minut (wcześniej były tylko do minuty). Facebook to medium do luźnych wpisów, live i stories. Mogą być one jednocześnie widoczne na Instagramie, z resztą jak i publikacje. YouTube to live i dłuższe filmy (korzystając z okazji zapraszam na mój kanał: https://www.youtube.com/channel/UCTznhadEmbr9FAAjdFng27g). Możesz też go świetnie wykorzystać do wywiadów. Pinterest natomiast to poradnik, więc możesz wrzucać tu nawet swoje autorskie przepisy kulinarne.
Poza social mediami warto stworzyć swoją witrynę www do rozwijania marki własnej. Możesz mieć domenę z imieniem i nazwiskiem, lub nazwą firmy. Ja swoją firmę nazwałam Marta Olesiak Company dzięki czemu witryna to www.mocompany.pl . Zawsze będę mogła ją sprzedać, jeżeli zmienię plany na życie. Wykorzystaj to miejsce do prowadzenia bloga, który będzie przyciągał na nią ruch dzięki organic search.
Warto się udzielać w mediach publicznych np. audycjach radiowych a także pisać artykuły eksperckie do gazet branżowych. Takie działania pozwolą skutecznie budować własnego wizerunku branding w mediach.
Do tworzenia marki osobistej warto wykorzystać wydanie własnej książki. Sama mam dwie już na koncie. Pierwsza była eksperymentem, zaś w drugiej specjalnie wykorzystałam na okładce zdjęcie znane z social mediów. W końcu jest ona w blisko stu księgarniach internetowych z tytułem tworzonym pod SEO. Zwiększy to dotarcie do mnie potencjalnych klientów.
Personal branding nie jest o Tobie, ale o tym co inni od Ciebie dostają i jak się przy Tobie czują.
Reputacje buduje się latami a można stracić w jeden dzień. Dlatego jeżeli chcesz być lubiany postaw na pozytywne budowanie marki osobistej. Kreowanie siebie na malkontenta może zrazić publiczność, w końcu nie lubimy jęczenia, narzekania i negowania świata. Warto zadbać o to, żeby własna marka kojarzyła się z przyjemnymi emocjami. Jeżeli chcesz zbudować swoją markę osobistą jako autentyczną możesz pokusić się o gorsze dni. W końcu negatywne emocje dają największe zasięgi publikacji, bo angażują najbardziej. Polacy mają we krwi tendencje do narzekania. Jednak to ma być u Ciebie zjawiskiem incydentalnym. W tym przypadku co za dużo, to niezdrowo.
Nie czekaj z pokazaniem się światu na właściwy moment, bo on nigdy nie nadejdzie. Właściwy moment jest tylko i wyłącznie dziś.
Potrzebujesz strategię personal branding dla siebie i skrócić czas budowania Twojej marki?
Zapraszam do kontaktu
0 komentarzy