„Nieważne, co o mnie mówią, ważne, żeby poprawnie pisali nazwisko” – Phineas Barnum
Public Relations, to część działalności organizacji lub firmy polegająca na tworzeniu i utrzymywaniu jej pozytywnego wizerunku na zewnątrz (źródło: https://sjp.pwn.pl/sjp/public-relations;2573008.html).
Czym jest public relations definiując najprościej mówiąc, jest to świadome, celowe, planowe, systematyczne i długofalowe oddziaływanie organizacji, władz oraz zrzeszeń na publiczność, a więc otoczenie. Oddziaływanie to skierowane jest na ukształtowanie specyficznej jakości stosunków i układów za pomocą komunikowania i pielęgnowania kontaktów i podporządkowanie tych wpływów zasadom etycznym (definicja: Wójcik K. (1995), Encyklopedia biznesu, t. 2, Warszawa).
Content marketing, marketing i PR to wspólnie uzupełniające się działania z zakresu budowania wizerunku firmy. Wszystkie je wykorzystuje się w social mediach, prasie a także na blogu, czy współpracując z bloggerami.
Agencja public relations a cele public relations klienta.
Kiedy zaczynam z klientem współpracę, rozpoczynamy od zdefiniowania jego grup docelowych, czyli potencjalnych klientów i parterów biznesowych. W kolejnym kroku ustalamy strategie działań, m.in.;
- cele sprzedażowo – marketingowe,
- budowanie świadomości marki na rynku,
- pozyskiwanie inwestorów, partnerów biznesowych,
- budowanie relacji z instytucjami okołobiznesowymi, jednostkami samorządowymi.
W zależności od budżetu, jakim dysponuje mój klient działania pr opieramy tylko o social media lub nawiązujemy relacje z mediami takimi jak radio, prasa czy telewizja. Często też wykorzystujemy w tym celu webinaria oraz organizację eventów a także employer branding (więcej w tym temacie znajdziesz tutaj: https://mocompany.pl/2021/11/22/czym-jest-employee-advocacy-linkedin-i-inne-social-media-a-branding-pracodawcy/).
W zależności od osobowości mojego klienta, a także branży jaką reprezentuje jego firma, pomagam wykreować dobry wizerunek z uwzględnieniem specyfiki jego pracy. Dobry pr manager wie, że inaczej będzie wyglądał przekaz firmy marketingowej, czy IT a inaczej instytucji finansowej. O ile w tej pierwszej dobrze się sprawdzi kreatywne prowadzenie działań, o tyle w tej drugiej pr korporacyjny. Często też reaguję w sytuacjach kryzysowych, kiedy ktoś stara się podważyć wiarygodność mojego klienta i jego kompetencji. Najczęściej się to zdarza w social mediach.
Modele public relations.
Według Grunig i Hunt w 1984 roku wyróżniamy4 modele PR:
- rozgłos (publicity);
- informacja publiczna;
- dwukierunkowy asymetryczny;
- dwukierunkowy symetryczny.
Mistrzem rozgłosu był Amerykanin, którego cytat wykorzystałam na początku artykułu, żył w XIX wieku i był nazywany mistrzem manipulacji. To właśnie on wykorzystywał go w kampaniach. Rozgłos polegał na przedstawianiu w prasie zleceniodawcy w pozytywnym świetle, niezależnie od rzeczywistości. Dziś ten model wykorzystuje się w show biznesie i sporcie.
Natomiast agencje rządowe i firmy non-profit wykorzystują model informacji publicznej. Jego twórcą był Ivy Lee. Polega on na podaniu kto napisał i w czyim imieniu do informacji prasowych.
Model dwukierunkowy asymetryczny według Edward Bernays mówi, że manipulacja ma polegać jedynie na tym, że organizacja jest pokazywana przez uwypuklenie cech, które publiczności najbardziej się podobają.
Model dwukierunkowy symetryczny polega na wytworzeniu sytuacji typu WIN-WIN, w której obie strony mogą zrealizować swoje interesy. Według Hunta i Gruniga jest o kierunek rozwoju PR.
Działania public relations a działania z zakresu marketingu.
Marketing to dostarczanie produktów spełniających potrzeby rynkowe, dzięki którym zrealizowane zostaną założenia firmy. Ma on za zadanie przyciągać potencjalnych klientów z jak najszerszej dystrybucji za pomocą artykułów na blogu pisanych pod seo, kampanii reklamowych w social mediach, Google Ads lub na YouTube.
Public relations ma natomiast za zadanie wspierać marketing kreując dobry wizerunek Twojej firmy. Strategia komunikacji musi zakładać na uświadamianie o planach firmy, kształtowanie pozytywnego wizerunku marki, osiąganie harmonii z otoczeniem i reagowaniem na konflikty i wszelkiego rodzaju potknięcia wizerunkowe.
To właśnie agencja pr ma pokazać firmę lub eksperta w jak najlepszym świetle. Specjaliści od pr muszą trzymać rękę na pulsie na bieżąco monitorując działania swojego klienta. Czasem nawet kontrowersyjny komentarz pod postem w mediach społecznościowych może zawadzić na zaburzeniu relacji z otoczeniem.
Tak gasiłam pożar niejednokrotnie. Ostatnio u swojej klientki z branży ubezpieczeniowej reagowałam na złośliwe komentarze, żeby skupić uwagę na sobie a nie na klientce.
Od czego powinieneś zacząć działania z zakresu public relations?
Strategicznym elementem rozpoczęcia zarządzania komunikacją w Twojej firmie, jest określenie celu długoterminowego a także poszczególnych etapów jego realizacji. Powiedzmy, że masz firmę IT. Dziś raptem jest zespół kilkuosobowy, ale dążysz do to, by mieć firmę zatrudniającą minimum sto osób. Żeby tak się rozwijać będziesz potrzebował nie tylko zaistnieć w social mediach, ale też w Internecie, nawiązać współpracę z dziennikarzami i znaleźć partnerów strategicznych. No i oczywiście zadbać o produkty i usługi potrzebne na rynku. Najlepiej, jeżeli Twoją ofertę będzie można wyskalować dzięki działaniom marketingowym.
Dobre praktyki PR
Dobry pr w takim przypadku będzie polegał na prawdziwej i pełnej informacji we wszystkich mediach o bieżących działaniach firmy. Narzędzia pr jakie bym Ci zaleciła to:
- komunikacja wewnętrzna (jeżeli Twoi pracownicy nie będą znali Twoich planów rozwojowych firmy, to jak mają Ci pomóc? Przecież oni również Cię reklamują chociażby w rozmowach handlowych i działając np. na LinkedIn?),
- relacje z mediami (sama regularnie piszę artykuły eksperckie do gazet, czy jestem prelegentem na wydarzeniach lub w audycjach radiowych, dlatego swoim klientom rekomenduję tego typu działania),
- identyfikację wizualną (budowanie świadomości marki to też kolorystyka, która się będzie kojarzyć z nią),
- employer branding (im większy zespół, tym większe media relations),
- event marketing (wydarzenia pozwalają przyciągnąć zarówno klientów, jak i inwestorów, czy przyszłych pracowników),
- e-PR (obecność w social mediach, na TikTok, YouTube),
- monitorowanie mediów (warto trzymać rękę na pulsie, tu polecam skorzystać np. z Brand 24,
- sponsoring (moje logo było widoczne np. w sponsorowaniu wydarzeń charytatywnych, dotrzyj w ten sposób do potencjalnych klientów),
- nawiąż relacje z blogerami (pomoże Ci to w zwiększeniu seo pr Twojej witryny).
Specjalnie ominęłam lobbing (public affairs) i zarządzanie kryzysowe, bo to są działania stosowane w polityce.
Potrzebujesz wsparcia w tym zakresie?
Zapraszam do kontaktu
Marta Olesiak
0 komentarzy